Dit jaar gaat de boeken in als het jaar waarin alles anders verliep dan normaal. Corona gooide roet in het eten, vooral in de horecabranche. Gedwongen sluitingen, faillissementen en onzekerheid zetten een streep door alle trends voor 2020. De hele sector staat op zijn kop en het liefst willen we dit jaar zo snel mogelijk vergeten. Wij blikken samen met horeca apparatuur leverancier Hakvoort Professional alvast met positieve blik vooruit naar wat ons in 2021 mogelijk te wachten staat.
Aandacht voor hygiëne
De coronacrisis is nog niet voorbij en zal naar verwachting ook in 2021 een grote rol spelen in het dagelijkse leven. De angst voor het virus regeert nog steeds en daarom is de verwachting dat we nóg meer aandacht aan goede hygiëne zullen besteden. Mondkapjes, desinfecteren, regelmatig handen wassen en afstand houden zullen naar verwachting in het eerste kwartaal van 2021 de norm blijven. Communiceer en laat zien welke maatregelen je treft en blijf voldoende desinfectiepompjes aanbieden.
Digitaal betalen en bestellen steeds normaler
Door de coronacrisis maakten we massaal kennis met digitaal bestellen en betalen. Menukaart scannen, bestelling doorgeven en direct betalen: we vinden het niet zo vreemd meer. Contactloos en met pin betalen werd zoveel mogelijk de norm om handcontact te vermijden. Even wennen was het in het begin wel maar inmiddels zijn we tot de conclusie gekomen dat digitaal bestellen en betalen niet alleen veel sneller gaat, het is ook een stuk hygiënischer en veiliger.
Dat brengt kansen met zich mee voor de horeca. Digitaal bestellen en betalen kan de besteding per gast namelijk flink verhogen. Niet alleen omdat de gast zelf op ieder gewenst moment kan bestellen en niet hoeft te wachten op een medewerker, ook omdat alle menuopties direct zichtbaar zijn. Er hoeft niet naar een aparte menukaart gevraagd te worden. Het snelle bestellen verleidt gasten om eerder nog iets bij te bestellen.
Maaltijdbezorging breidt uit
Het aanpassingsvermogen van de horeca was in coronatijd goed merkbaar. Veel restaurants maakten noodgedwongen voor het eerst kennis met de afhaal- en bezorgmarkt toen de deuren gesloten moesten blijven. Het (online) bestellen en afhalen van eten is een regelrechte hit en daar profiteren horecazaken van. Als we niet naar de horeca toe kunnen, halen we de horeca wel in huis. Maaltijdbezorging heeft een prominente plek ingenomen in de horeca. Nu het einde van de pandemie nog niet in zicht is, is de verwachting dat deze extra inkomstenbron in de toekomst niet meer weg te denken is.
Het nieuwe drinken
De opkomst van alcoholvrije dranken is al enkele jaren een feit en dat is niet zo gek. We maken steeds bewustere keuzes als het om onze gezondheid gaat. Low-alcohol en alcoholvrij is in, zware drank is uit. De non-alcoholische keuzes worden steeds uitgebreider op drankkaarten. Naast mocktails en alcholvrije (speciaal)bieren is een nieuw drankje in opkomst: hard seltzers. Dit laag-alcoholische drankje is ook nog eens calorie arm, dat maakt hard seltzers vooral onder jongeren populair.
Plant-based wordt volwassen
Plantaardige alternatieven zijn al enkele jaren bezig met een stevige opmars. Waar dit eerder nog een ‘groene’ hype bleek te zijn gestuurd vanuit hippe millennials, hebben plantaardige alternatieven inmiddels een vaste plek gekregen in onze eetgewoontes. Plantaardige kaas, zuivel, sauzen en vleesvervangers: het wordt steeds normaler. Verwacht wordt dat niet alleen meer mensen kiezen voor vegetarisch en vegan, maar ook dat het assortiment in 2021 flink wordt uitgebreid. Tel daar bovenop dat de corona-uitbraak niet heeft bijgedragen aan het imago van de vleesindustrie; het virus duikt vaak op in slachthuizen, waardoor enkele hun deuren (tijdelijk) moesten sluiten.