Hoe bouw je een goede relatie op met je medewerkers?

Wist je dat een kwart van alle nieuwe medewerkers al binnen een jaar weer vertrekt? Een groot deel daarvan houdt het zelfs na anderhalve maand al voor gezien. En daar heb je dan als werkgever zo je best voor gedaan. Je hebt tijd, geld en energie gestoken in het werven van personeel en vervolgens in het inwerken van deze nieuwe krachten. Vervolgens zie je ze al na korte tijd weer vertrekken, omdat ze zich niet op hun plek voelen. Kan dat niet anders? Natuurlijk kan dat anders! Goede communicatie is belangrijk, maar ook moet je goed kunnen aanvoelen wat een medewerker zoekt en in welke mate jij daarin als werkgever kunt voorzien.

Meer dan een baan

Mensen zijn tegenwoordig niet zomaar op zoek naar een baan, ze zoeken een plek waar ze zich echt thuis voelen, waar ze trots op kunnen zijn en waar ze gehoord worden. Het gaat allang niet meer alleen om de taak die uitgevoerd moet worden, want over het algemeen is soortgelijk werk ook elders relatief eenvoudig te vinden. Als werkgever zul je jezelf de vraag moeten stellen waarom het aantrekkelijk is om dat werk uitgerekend in jouw bedrijf te komen doen. Met andere woorden; wat heb je als werkgever te bieden aan je medewerkers, waardoor men graag voor je wil blijven werken?

Onboarding

Vaak wordt binnen een bedrijf onvoldoende aandacht geschonken aan het goed inwerken van nieuwe medewerkers. Door iemand alleen maar te laten meelopen met een ervaren medewerker, kom je er niet. Je zult iemand veel nadrukkelijker en intensiever moeten begeleiden, zodat diegene echt het gevoel krijgt dat je er moeite voor doet om samen tot iets moois te komen. Een professioneel onboarding programma voorziet hierin. Zo’n traject houdt zich niet alleen bezig met het overdragen van kennis en het aanleren van vaardigheden, maar vooral ook met de persoonlijke beleving van het werk.

Digitaal

Waar we voorheen spraken van inwerken, hanteren we dus nu de term onboarding. Als je nieuwe medewerkers een dergelijk traject aanbiedt, getuigt dat meteen van een stuk professionaliteit in de organisatie. Daarmee is de eerste indruk alvast goed. Tegenwoordig kan zo’n traject bovendien grotendeels digitaal verlopen. Dat is handig, vooral wanneer we extra afstand tot elkaar moeten houden. Een speciale onboarding app zorgt ervoor dat alle informatie op de juiste manier wordt gedeeld en dat medewerkers zich direct betrokken voelen.

Plaats een reactie